botezatorul ioan
I

Insemnatatea Sfantului Ioan Botezatorul

Cinstitul Inaintemergator si Botezator Ioan a avut un rol important in Botezul lui Hristos. El a fost o mare personalitate si un mare profet care s-a aflat in punctul de trecere dintre Vechiul si Noul Testament, pentru ca a fost ultimul profet al Legii vechi si primul ce apartine Legii noi.

El a fost zamislit in chip minunat, adica s-a nascut prin interventia lui Dumnezeu, insa nu de la Duhul Sfant, ci prin samanta, din tatal sau, Zaharia. Nasterea sa a fost legata de o serie de fapte minunate, iar sederea in pustie de la varsta de trei ani arata ca avea o viata ingereasca. Prin propovaduirea pocaintei, el a pregatit poporul pentru intampinarea lui Mesia. Smerenia lui era nesfarsita, iar felul sau de viata arata ca ajunsese la o mare impartasire din har.

Cinstitul Inaintemergator era ruda cu Hristos, pentru ca mama lui, Elisabeta, era ruda cu Maica lui Hristos. Bunavestire a Maicii Domnului s-a petrecut atunci cand Cinstitul Inaintemergator era un fat de sase luni, in pantecele mamei sale, de unde intelegem ca Ioan Botezatorul era cu sase luni mai mare decat Hristos.

Sfantul Ioan Inaintemergatorul a luat Duh Sfant, Care l-a facut profet inca din pantecele mamei sale, de cand era un fat de sase luni. Atunci cand Preasfanta Nascatoare de Dumnzezeu, care tocmai zamislise prin puterea Duhului Sfant, a salutat-o pe Elisabeta, “pruncul a saltat in pantece” (Luca 1, 41). Asadar, el s-a facut profet si a transmis darul proorocirii si mamei sale, pentru ca aceasta a recunoscut-o pe Maica Domnului (Sfantul Grigorie Palama).

Multe sunt atributele care il caracterizeaza pe Ioan Inaintemergatorul. Cuvantul Ioan inseamna darul lui Dumnezeu, iar Prodrom (Inaintemergator) inseamna “cel care deschide calea“, adica “cel care anunta venirea lui Mesia“. Se numeste Botezator, pentru ca L-a botezat pe Hristos. In randuiala Bobotezei, Cuviosul Cosma Melodul, Episcopul Maiumei, il denumeste prin trei sintagme si anume: voce a Cuvantului, candela a luminii si luceafar al soarelui.

Daca Fiul lui Dumnezeu este Cuvantul Tatalui in ipostas, Ioan este vocea Cuvantului; daca Hristos, ca Dumnezeu, este lumina vesnica si nezidita, Inaintemergatorul este candela; daca Hristos este soarele dreptatii si soarele luminos al Dumnezeirii, Ioan este luceafarul, adica vestitorul de ziua, care anunta rasarirea soarelui. Astfel, toate denumirile, atribuite si expresiile prin care acesta este desemnat sunt legate de lucrarea sa principala, care este anuntarea venirii lui Mesia.

Mitropolitul Hierotheos Vlachos
Predici la Marile Sarbatori

0 Shares