Crucea – bucurie la toata lumea2 min read

In Antichitate, crucea era un instrument de tortura si de ocara pentru raufacatori. In Vechiul Testament era considerat „blestemat inaintea Domnului tot cel spanzurat pe lemn” (cf. Deuteronom 21, 23). Insa Mantuitorul Iisus Hristos, primind a fi rastignit pe Cruce din iubire pentru oameni si luand asupra Sa pacatele lumii, „ne-a rascumparat din blestemul Legii, facandu-Se pentru noi blestem” (Galateni 3, 13).

 

Pentru a explica cum Hristos S-a facut blestem pentru oameni si pentru mantuirea lor, Sfantul Chiril al Alexandriei spune: „(Hristos) a luat asupra Sa osanda ce atarna cu dreptate asupra celor pacatosi, in baza Legii. Pentru ca S-a facut pentru noi blestem, caci „Blestemat este tot cel spanzurat pe lemn”, dupa cum s-a scris (Galateni 3, 13). Iar blestemati suntem noi toti, care nu voim sa implinim Legea dumnezeiasca. Caci in multe pacatuim toti (Iacob 3, 2), firea omeneasca fiind foarte lunecoasa spre aceasta. Fiindca a zis Legea dumnezeiasca: „Blestemat este oricine nu staruie intru toate cele scrise in cartea Legii, ca sa le faca” (Deuteronom 27, 26). Deci blestemul se refera la noi, si nu la altceva. Caci cei vinovati de calcarea Legii si dusi cu repeziciune la lunecarea din ceea ce s-a randuit se cuvine sa fie pedepsiti. Cel ce n-a stiut de pacat S-a facut blestem pentru noi, ca sa ne elibereze pe noi de vechiul blestem. Fiindca a fost de ajuns sa patimeasca pentru toti Dumnezeu Cel mai presus de toti, ca, prin moartea trupului Sau, sa obtina rascumpararea tuturor” 11.

 

Asadar, prin moartea Sa, Hristos Domnul a biruit pacatul si moartea, iar prin Invierea Sa din morti a aratat slava Crucii ca fiind slava a iubirii Sale jertfelnice, sfintitoare si de viata facatoare. De aceea, cantam noi in fiecare Duminica: „Iata, a venit prin Cruce bucurie la toata lumea”. Deci, Hristos a transformat crucea din instrument de ocara si de tortura in simbol al iubirii de viata facatoare.

 

Sfanta Cruce este semnul lui Hristos, semnul Fiului Omului, care se va arata pe cer cand va veni El sa judece viii si mortii (cf. Matei 24, 30). Demonii se tem de Sfanta Cruce, pentru ca iubirea smerita a lui Hristos Cel rastignit si inviat a biruit viclenia si rautatea lor (cf. Coloseni 2, 14-15). Prin urmare, noi nu intelegem Crucea fara Hristos, si nici pe Hristos fara Sfanta Cruce. Crucea este nedespartita de Hristos si Hristos este nedespartit de Cruce.

 

Cand cinstim Sfanta Cruce, ne aducem aminte in primul rand de iubirea lui Hristos pentru noi, iubire mai tare decat moartea. Iubirea aceasta smerita este singura care da viata si libertate. De aceea, Crucea este simbolul vietii traite in iubire smerita, nu in iubire posesiva, ci in iubire jertfelnica, daruitoare de sine, iubirea care da viata, care creeaza comuniune, care iarta si care inalta, care recupereaza si care reinnoieste. In Hristos Cel rastignit pe Cruce se vede iubirea Lui fata de Dumnezeu Tatal ca ascultare si fata de oameni ca iertare, de aceea, inainte de a muri pe Cruce, Iisus a zis: „Parinte, iarta-le lor, ca nu stiu ce fac!” (Luca 23, 34). Deci, iubirea smerita si milostiva mai tare decat moartea se vede numai in Sfanta Cruce.

 

Din acest motiv, noi crestinii asezam Crucea si pe mormantul celor dragi avand credinta ca iubirea lui Hristos Cel inviat din morti va invia din morti pe toti cei care cred in El. Desigur, toti oamenii vor invia din morti, dar cei care au crezut in El se vor bucura de Inviere ca de o comuniune de iubire si viata eterna cu El, in Imparatia Preasfintei Treimi, Care este simbolizata, de asemenea, prin semnul Sfintei Cruci.

 

Sa ne rugam, asadar, lui Hristos Cel rastignit si inviat sa ne daruiasca bucuria Invierii Sale cuprinsa in Sfanta Cruce, sa ne daruiasca puterea harului Sau, pentru a trece prin toate greutatile si incercarile; sa ne daruiasca puterea de a ierta si de a ne pocai, de a ne schimba sau innoi viata noastra, prin rugaciune intensa si prin faptele iubirii crestine. Numai astfel vom simti bucuria care vine prin cinstirea Sfintei Cruci si prin apropierea noastra de Hristos, mai ales prin impartasirea noastra cu Hristos Cel rastignit si inviat prezent in Sfanta Euharistie si prin toate faptele cele bune pe care le savarsim in numele Lui, spre slava Preasfintei Treimi si a noastra mantuire! Amin.

 

† Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane

Print Friendly, PDF & Email

Comentarii

comments