Gandurile si infruntarea lor4 min de citit

                 Gandurile si infruntarea lor

  Printre problemele cu care se confrunta omul care se roaga este si problema gandurilor.
Sa spus de multe ori ca pentru cel ce se roaga rugaciunea este o fapta dinamica,folositoare si placuta lui Dumnezeu.
  acest fapt adevarat il irita pe diavol si-l face sa lupte impotriva celui ce se roaga.De aceea credinciosul care doreste unirea sa cu Dumnezeu,intalneste piedici diavolesti organizate in sisteme capabile si de o ofensiva infricosator de bine programata.
  Din pricina acestei ofensive programate rugaciunea  devine uneori o fapta obositoare,care pricinuieste o oboseala mai mare decat oricare alta lucrare.
 De aceea,unul dintre parintii pustiei subliniaza:”Nu exista osteneala mai mare decat a se ruga cineva lui Dumnezeu.A se ruga cineva pana la ultima sa sufalare,cere navointa”.
  Si nu numai rugaciunea este aceea care oboseste,ci mai ales razboiul indarjit al diavolilor este ceea ce face rugaciunea mai obositoare.
  Mania diavolilor impotriva celor ce se roaga este vadita.Razbouil viclenilor este de doua feluri:la vedere si nevazut,pentru incepatori si pentru cei desavarsiti.
  La incepatori foloseste de multe ori sunete,obiecte,pricinuieste zgomote  ca sa-i poata distrage de la rugaciune.Totusi si pe incepatori si pe cei desavarsiti il lupta mai ales prin ganduri.
      Asadar,cel ce a inceput lupta impotriva gandurilor,si-a luat asupra sa o nevointa aspra deoarece ggandurile constituie piedica cea mai mare pe care o intampina omul in curatirea si desavarsirea sa duhovniceasca.Si la aceasta desavarsire nu se ajunge altfel,decat numai prin chemarea naincetata a numelui Domnului nostru IISUS HRISTOS.
   Iar chemarea trebuie sa fie atat de deasa,incat,asa cum subliniaza Sf.Grigorie Teologul”e mai de preferat sa pomeneasca cineva pe Dumnezeu,decat sa respire.
     Dar mai exista si razboiul launtric.Nici un razboi nu este atat de salbatic,precum acela al unui gand viclean ce se cuibareste  in sufletul nostru si ne razboieste de acolo.Toate cele ce provin dinlauntrul nostru sunt mai grele decat cele ce ne ataca din afara.Bolile ce se nasc dinlauntrul nostru sunt viclene si pricinuiesc o catastrofa mai mare decat cea pricinuita din cauze exterioare.
   Statele de asemeni nu au fost distruse atat de mult de dusmanii exteriori,precum au fost distruse de cei dinlauntru.
   Asadar,sufletul nu poate fi distrus de masinatiile ce vin din afara,precum de bolile ce se sadesc inlauntrul nostru,adica de gandurile necurate si hulitoare.
Cand spunem ganduri,nu intelegem prin aceasta in mod simplu cugetele,ci chipurile si reprezentarile sub care se infatiseaza ele de fiecare data insotind cugetarile corespunzatoare.Deci chipurile impreuna cu cugetarile se numesc ganduri.
    Prima si cea mai de temelie pricina a gandurilor in om este pacatul stramosesc.Pana atunci mintea  era neimpartita la alte lucruri,fiind atintita numai la Dumnezeu.Insa in clipa savarsirii pacatului stramosesc a inceput sa lucreze gandul tagaduirii si in continuare toate celelalte ganduri.
  a doua cauza care pricinuieste gandurile in om sunt organele simturilor,atunci cand acestea nu sunt conduse de mintea cea stapanitoare.Dar mai ales auzul si vederea.Astazi,indeosebi,datorita tehnologiei simturile primesc mai multe iritatii decat mai demult.De aceea si lupta cu gandurile este mai puternica.
   Al treilea motiv sunt patimile care exista in om.De la cestea diavolii iau pricina sa miste impotriva noastra gandurile cele rele.
    Al patrulea motiv si cel mai insemnat sunt diavolii.Sf.Grigorie Sinaitul subliniaza in mod explicit si pregnant:”Gandurile sunt cuvintele diavolilor si inainte-mergatoare patimilor”.
   Sf.Isaac Sirul spune ca gandurile starnesc si „vointa naturala”ce exista in noi insine,precum si inclinatiile ce le are sufletul nostru.
   In mod deosebit razboiul acesta este mai puternic  la monahi,care de multe ori ajung la lupta corp la corp cu divolul in timpul atacului gandurilor viclene. De aceea Sf.Maxim Marturisitorul spune ca razboiul acesta este mult mai greu decat razboiul cel simtit.
   Gandurile viclene pot aparea de asemenea si din temperamentul trupului,dar si din dieta zilnica ,precum si din miscarile trupului insusi.
      Gandurile necurate provin din motivele de mai sus.

Print Friendly, PDF & Email

Comentarii

comments